W dobie wszechobecnego zalewu informacjami w świecie cyfrowym (i nie tylko) coraz trudniejsze staje się zadanie zwrócenia uwagi użytkownika końcowego na nasz produkt lub usługę. Z pomocą przychodzą Web Push Notifications – narzędzie, które pozwala dotrzeć skutecznie do odbiorców bez konieczności podawania danych osobowych, w tym nawet adresu email.

Narzędzie jest odporne na filtry antyspamowe, blockery reklam internetowych (popularne adblocki) i nie wymaga implementacji dodatkowych ciasteczek na stronie (a te zwykle wymagają też szczegółowych opisów ingerujących w politykę prywatności). Mechanizm zapewnia dotarcie do potencjalnych klientów, nawet gdy ci nie znajdują się aktualnie na Twojej stronie internetowej.

Web Push Notifications w Google Chrome na przykładzie strony Globe Group
Web Push Notifications w Google Chrome na przykładzie strony Globe Group

Czym dokładnie są Web Push Notifications?

Web Push Notifications to mechanizm obsługiwany bezpośrednio przez przeglądarki (zarówno desktopowe, jak i mobilne), który pozwala wyświetlić użytkownikowi – po wcześniejszym wyrażeniu zgody, krótką informację pochodzącą z naszej strony internetowej, nawet gdy użytkownik nie znajduje się na niej. Przyjmijmy na chwilę, że masz w serwisie Youtube swój ulubiony kanał, z którym chcesz być na bieżąco. Aplikacja mobilna Youtube ma możliwość powiadamiania Cię o każdej publikacji nowego materiału. W ten sam sposób możesz docierać do użytkowników swojej strony, informując ich na przykład o:

  • nowym kodzie zniżkowym na najbliższe zakupy,
  • nowych produktach w sklepie,
  • nowym poście na blogu,
  • porzuconym koszyku zakupowym,
  • ważnym wydarzeniu odbywającym się w konkretnym terminie,
  • sporym czasie, jaki upłynął od ostatniej wizyty na stronie.

Jak to działa?

Z perspektywy użytkownika

Użytkownik znajdujący się na naszej stronie zostaje zapytany o zgodę na otrzymywanie powiadomień (oczywiście o ile nie wyraził jej już wcześniej):

Zapytanie o zgodę na otrzymywanie powiadomień Web Push

Wyrażenie zgody jest jedynym warunkiem na otrzymywanie powiadomień Web Push. Od teraz użytkownik będzie mógł cieszyć się otrzymywaniem wartościowych i przydatnych informacji, dzięki czemu nie ominie go żadna ważna kwestia.

Wiadomości trafiają do użytkownika w formie natywnych (dla przeglądarki) komunikatów, przez co wzbudzają dużo większe zaufanie niż wszechobecne i kojarzące się głównie z nachalnym spamem wyskakujące okienka dialogowe.

Web Push Notifications w wersji mobilnej - Android

Z perspektywy aplikacji webowej

Aplikacja webowa, by móc skorzystać z mechanizmu Web Push Notifications, musi zintegrować się z jakimś zewnętrznym dostawcą usługi oferującym możliwość wysyłki powiadomień. Przykładowo firma Google, w ramach platformy Firebase, dostarcza narzędzie Firebase Cloud Messaging (skrót. FCM) (https://firebase.google.com/products/cloud-messaging

W dniu pisania artykułu usługa Firebase Cloud Messaging jest całkowicie darmowa.

Klient aplikacji webowej prosi o pozwolenie na wyświetlanie powiadomień, a po jej udzieleniu otrzymuje wygenerowany dla niego unikalny identyfikator, który należy do części serwerowej naszego systemu. 

Następnie aplikacja po stronie przeglądarki subskrybuje się za pomocą swojego identyfikatora u dostawcy powiadomień (np. FCM). Od teraz, gdy aplikacja serwerowa wyśle powiadomienie do dostawcy usług, ten dostarczy je do przeglądarek, które są u niego zasubskrybowane. Poniższy diagram przedstawia cały proces: 

Mechanizm Web Push Notifications

W tym momencie warto wspomnieć, że każda notyfikacja może (a nawet powinna!) zawierać URL do naszej strony, a w szczególności do konkretnej sekcji, do której odnosiła się treść powiadomienia. W każdym URL’u może (powinien!) zaszyty być kod śledzący, który pozwoli nam lepiej badać reakcje odbiorców.

Kalibracja maszyny, czyli jak wycisnąć z notyfikacji to co najlepsze?

Zbyt nachalne wykorzystanie powiadomień przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego. 
Użytkownicy szybko zniechęcą się do naszej strony.

Problemem nie jest sama implementacja Web Push Notifications w ramach własnej strony internetowej, a zaplanowanie i stworzenie skutecznej akcji marketingowej wykorzystującej ten mechanizm. Nieporównywalnie bardziej skuteczne będą przekazy, które są mocno spersonalizowane, polegają na historii wyborów użytkownika, dostarczeniu przekazu w odpowiednim czasie (pora dnia, dzień tygodnia), geolokalizacji czy nawet warunkach pogodowych.

Obudowanie każdej kampanii wykorzystującej notyfikacje narzędziami do analityki, skonstruowanie odpowiedniego Call to Action i ciągłe udoskonalanie procesu, to obszerne tematy, które zasługują na osobne artykuły. Warto wspomnieć, że zewnętrzni dostawcy usługi obsługi powiadomień (np. wspomniany wcześniej Firebase Cloud Messaging) dostarczają szereg narzędzi ułatwiających zbieranie danych (w tym analityka, testy A/B).

Nim przystąpisz do akcji, poznaj ograniczenia

Technologia Web Push Notifications posiada pewne ograniczenia. Przede wszystkim każdy użytkownik musi wyrazić zgodę na wyświetlanie notyfikacji. Samo to sprawia, że powiadomień nie możemy wykorzystać do realizacji żadnych kluczowych funkcjonalności naszego systemu. Należy zawsze traktować je jako coś dodatkowego, opcjonalnego, jako wartość dodaną, z której użytkownik może, ale nie musi skorzystać.

Choć w 2017 roku funkcja ta została uznana za standard dla wszystkich przeglądarek internetowych, to wciąż od twórców przeglądarek zależy ostateczne wsparcie dla notyfikacji. Przykładowo Chrome udostępnia dodatkowe parametry konfiguracyjne (pozwalające dodać w ramach powiadomienia dodatkowy przycisk Call to Action i opcjonalne większe grafiki), z drugiej zaś strony na mobilnym systemie operacyjnym iOS żadna z przeglądarek nie wspiera Web Push Notifications. Tabela ze szczegółami kompatybilności przeglądarek znajduje się tutaj.

Testy powiadomień Web Push na produkcji - przykład mBanku
W 2020 roku mBank zaliczył wpadkę (rozsyłając do użytkowników testowe notyfikacje), co ostatecznie obróciło się w viral.

Web Push Notifications – podsumowanie

Zachęcamy do zmierzenia się z tematem Web Push Notifications, apelując jednocześnie o ostrożność w eksperymentach na żywym organizmie. Zachowując umiar, personalizując komunikaty, a przede wszystkim badając rezultaty i nieustannie ulepszając proces, z pewnością dodasz do swojego arsenału kolejne skuteczne w walce o uwagę odbiorców narzędzie.

Każdy użytkownik wyrażający zgodę na otrzymywanie powiadomień z Twojej strony internetowej obdarza Cię sporym kredytem zaufania. Dostarcz mu konkretne, wartościowe i użyteczne komunikaty, a obie strony wyjdą na tym zwycięsko. 

Dodaj komentarz